گوگل سرچ کنسول، مهمترین ابزار مدیران وبسایت برای سئو

در صورتی که مدیر یک سایت هستید، لازم است بدانید که مهمترین ابزار برای سئو سایت شما سرچ کنسول است. گوگل سرچ کنسول قبلا به نام گوگل وبمستر سرویس‌های خود را ارائه می‌داد ولی اکنون چند سال است به نام گوگل سرچ کنسول تغییر کرده است. این کنسول همه کاره گوگل همواره در حال تغییر و پیشرفت است و به طور مثال شما اگر آموزش‌های دو سال پیش را مطالعه کنید، ممکن است اکنون کاربردی نباشد. در مقاله قبلی توضیح داده شد که سرچ کنسول مسئول بررسی ارائه آمار و اطلاعات در مورد نحوه ورود کاربران به سایت شما و وضعیت صفحه‌های سایت از لحاظ رتبه در جستجوی گوگل هستند.

استفاده از خدمات سرچ کنسول کاملا رایگان است و خوشبختانه تا تاریخ نگارش این مطلب شامل تحریم این سرویس گوگل نشده‌ایم. برای استفاده از سرچ کنسول لازم است که ابتدا در گوگل ثبت نام کنید یا در صورتی که قبلا اکانت گوگل (یا جیمیل) دارید لاگین کنید. سپس در مرحله بعد باید برای گوگل توسط یکی از روش‌های پیشنهادی خودش ثابت کنید که شما مدیر سایت هستید. پس از آن قادر خواهید بود از خدمات آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که آموزش کامل ثبت نام در سرچ کنسول را در مطلبی جداگانه به شما آموزش خواهیم. در سرچ کنسول شما می‌توانید وضعیت کلی سایت خود را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده نمایید. اینکه توسط چه کلماتی که توسط کاربران جستجو شده‌اند دیده شده‌اید و رتبه شما در نتایج جستجو چند بوده است. چه تعداد از این مشاهده‌ها منجر به کلیک بر روی سایت شما شده است. مهمترین قسمت سرچ کنسول همین تحقیق کلمات کلیدی که باعث دیده شدن شما شده است می‌باشد و در نهایت روی چه کلمات کلیدی باید بیشتر تلاش کنید تا به جایگاه بالاتر در نتایج جستجو دست پیدا کنید.

همچنین در سرچ کنسول می‌توانید لیست صفحات سایت خود را مشاهده کنید و بفهمید که چه صفحاتی توسط ربات‌های گوگل ایندکس شده‌اند و چه صفحاتی ایندکس نشده‌اند و علت آن چه بوده است. همچنین می‌توانید در صورت داشتن مشکل، آنها را برطرف کرده و از گوگل درخواست کنید که مجدد آنها را بررسی و ایندکس کند. همچنین در صورتی که بخواهید می‌توانید صفحه‌ای را از لیست جستجوهای حذف کنید. همچنین می‌توانید فایل نقشه سایت خود را به گوگل معرفی کنید تا همیشه یک نقشه از تمام صفحات سایت شما داشته باشد.

ابزارهای زیاد دیگری در کسنول سرچ گوگل وجود دارد. می‌توانید نمودار پیشرفت سایت را مشاهده کنید. یا اینکه سایت خود را از لحاظ قابل استفاده بودن در گوشی موبایل را بررسی کنید. خوانا و منظم بودن سایت در صفحه‌های نمایش موبایل برای گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا بیش از نیمی از جستجوی کاربران از طریق موبایل انجام می‌شود و ریسپانسیو بودن سایت از اهمیت بالایی در رتبه‌دهی سایت برخوردار است. یکی از مهمترین اطلاعاتی که می‌توانید بیابید، تعداد لینک‌های داخلی سایت است و نیز تعداد و نام سایت‌های دیگر است که به سایت شما لینک داده‌اند.

مهمترین و کاربردی‌ترین کاربرد سرچ کنسول برای مدیران سایت‌ها این است که کلمات کلیدی مفید برای سایت خود را استخراج کنند و صفحات پربازدید و کم بازدید سایت خود را شناسایی کنند و در راستای تقویت سایت خود اقدام کنند. همچنین وضعیت سایت خود را از لحاظ لینک‌ها بررسی کنند.

بررسی امکانات کامل و آموزش سرچ کنسول در این مقاله نمی‌گنجد و نیاز به آموزش گام به گام دارد. امیدواریم به اهمیت استفاده از سرچ کنسول پی برده باشید و استفاده از این ابزار رایگان را در اولویت خود قرار دهید. ابزارهای غیررایگان زیادی وجود دارند که اطلاعات جامع و شاید نمودارهای بیشتری را به شما ارائه دهند ولی هرگز فراموش نکنید که اطلاعاتی که از خود گوگل می‌توانید دریافت کنید قطعا به مراتب به روزتر و دقیق‌تر خواهند بود.

سرچ کنسول در سایت‌های جاوید وب

در تمامی سایت‌هایی که توسط جاوید وب طراحی می‌شوند، شما سرچ کنسول را در داشبورد مدیریت خود خواهید داشت. خبر خوب اینکه بدون نیاز به مراجعه به سرچ کنسول هر بار که به مدیریت سایت خود مراجعه می‌کنید، خلاصه‌ای از وضعیت سایت خود و نمودار پیشرفت آن را می‌توانید مشاهده نمایید.

اشتراک گذاری:
آنچه در این مطلب می‌خوانید!
برخی از خدمات ما
مدیریت شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که نقش مهمی در...
انتخاب نام تجاری و رزرو دامین مناسب، دو مرحله حیاتی در مسیر برندسازی و تأسیس...
طراحی لوگو و نشانه تجاری، فراتر از یک تصویر ساده، هویت بصری برند شما را...
طراحی سایت اختصاصی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حضور آنلاین برای هر کسب‌وکاری است. این فرآیند...
در دنیای دیجیتال امروز، اپلیکیشن‌های موبایل نقشی حیاتی در تعامل برندها با مشتریان ایفا می‌کنند....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال طراحی یک سایت شرکتی یا فروشگاهی خاص هستید؟

نگران سئوی سایت خود هستید و می‌خواهید در گوگل در نتایج بالا دیده شوید؟

خجالت را کنار بگذارید و فرم تماس را پر کنید!