جاوید وب

مفید بنویسید. نکات نوشتن محتوای متنی قسمت سوم

در مطالب قبلی در مورد راحت نوشتن صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم نکاتی را مطرح کنیم که محتوای تولید شده به صورت مفید و موثر نوشته شود، تا تاثیر گذاری آن بر روی مخاطبین شما بیشتر شود. پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه این مطلب، مطالب قبلی را حتما مطالعه کنید و پس از انجام تمرین به این مطلب مراجعه فرمایید.

در تمریناتی که در مورد آنها صحبت شد، سعی کردیم که راحت بنویسیم و قلم ما از نوشتن نایستد! همچنین نکاتی را در جهت باز شدن ذهن برای نوشتن بهتر ذکر کردیم. ولی هدف نهایی از نوشتن این است که مطلب نوشته شده برای خواننده ارزشمند باشد و مخاطب بیشتری را به دست بیاوریم. برای رسیدن به این هدف، باید مفید نوشتن را فرا بگیریم. در نوشته‌های خود سعی کنید که اصل ساده نوشتن را رعایت کنید و متن را برای خواننده پیچیده نکنید. برای تفهیم بهتر مطلب می‌توانید از قیاس یا مثال‌های ملموس و روزمره برای خوانندگان استفاده کنید. از به کار بردن مثال‌های ناملموس برای مخاطبان پرهیز کنید. همچنین نوشتن متن‌های خودمانی با چاشنی طنز بیشتر به دل مخاطب خواهد نشست.

سعی کنید مخاطبان خود را به مرور زمان شناسایی کنید و با آن‌ها تعامل ایجاد کنید. در ابتدای امر که شروع به نوشتن می‌کنید، ناچار هستید که مطالبی را به صورت روزانه بنویسید و در شبکه اجتماعی، وبلاگ یا سایت خود قرار دهید. به مرور زمان که مخاطبان خود را پیدا می‌کنید، باید به سوالات آنها پاسخ دهید. از آنها نظرسنجی کنید و متوجه شوید که مخاطبان شما عموما طرفدار کدام یک از مطالب شما هستند و کدام مطالب بازخورد بیشتر می‌گیرند. پس از شناسایی مخاطبان و دریافت نظرات آنها می‌توانید مطالب جدید خود را به سمت رضایت بیشتر آنها سوق دهید. همچنین در صورتی که دارای وبسایت هستید، می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول برای دریافت اطلاعات مفیدتر استفاده کنید و متوجه شوید که افراد چگونه به سایت شما وارد می‌شوند و پس از ورود به سایت شما چه رفتاری را دارند.

سعی کنید جملات قصار و یا حکایت‌های تاثیرگذار را جمع آوری کنید. همیشه در دفترچه خود یا موبایل خود آنها را یادداشت کنید و در مطالب خود سعی کنید از آنها استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به عنوان کتاب‌ها دقت کنید. اگر در مهمانی یا مجلسی یک جمله یا داستان جالبی شنیدید، سریع آن را یادداشت کنید. همچنین در طول روز اگر هنگام سر زدن به شبکه‌های اجتماعی یا مقالات با این جملات برخورد کردید، آنها را بنویسید.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که از نزدیکان خود بخواهید مطالب شما را مطالعه کنند و نظر خود را به شما بگویند. از آنها بخواهید توضیح دهند که در چه صورتی مطلب شما بیشتر به دل آنها می‌نشست. همچنین ایرادهایی که در نگارش شما وجود دارد را به شما گوش‌زد کنند. داشتن یک رفیق همراه در این راه می‌تواند به شما در دانستن نقاط ضعفتان کمک کند.

نکته پایانی اینکه ایرادات نگارشی و املایی نداشته باشید. حتما سعی کنید مطالب را قبل از منتشر کردن، در یک نرم‌افزار مانند ورد که دارای لیست کلمات فارسی است وارد کنید و در صورت داشتن غلط املایی، حتما قبل از انتشار آن را اصلاح کنید. حتما نیم‌فاصله‌ها را در تایپ کردن به درستی رعایت کنید. در انتهای جملات نقطه بگذارید. از علامت مکث در جای درست خود استفاده کنید. اصول پاراگراف‌بندی را به درستی رعایت کنید. هر قدر که متن شما از لحاظ املایی و تایپی تمیزتر و مرتب‌تر باشد، قطعا بیشتر به دل مخاطب خواهد نشست.

در پایان امیدواریم به نکات ذکر شده در مورد مفیدنویسی عمل کنید و با تمرین بیشتر، بتوانید به نویسنده‌ای ارزنده و فاخرنویس تبدیل شوید. در مطلب بعدی باز هم در راستای تولید محتوای فاخر شما را همراهی خواهیم کرد ولی قبل از مراجعه به آن، حتما سعی کنید مطلب را با دقت بیشتر مطالعه کرده و تمرینات لازم را انجام دهید.

اشتراک گذاری:
آنچه در این مطلب می‌خوانید!
برخی از خدمات ما
مدیریت شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که نقش مهمی در...
انتخاب نام تجاری و رزرو دامین مناسب، دو مرحله حیاتی در مسیر برندسازی و تأسیس...
طراحی لوگو و نشانه تجاری، فراتر از یک تصویر ساده، هویت بصری برند شما را...
طراحی سایت اختصاصی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حضور آنلاین برای هر کسب‌وکاری است. این فرآیند...
در دنیای دیجیتال امروز، اپلیکیشن‌های موبایل نقشی حیاتی در تعامل برندها با مشتریان ایفا می‌کنند....

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال طراحی یک سایت شرکتی یا فروشگاهی خاص هستید؟

نگران سئوی سایت خود هستید و می‌خواهید در گوگل در نتایج بالا دیده شوید؟

خجالت را کنار بگذارید و فرم تماس را پر کنید!