سئو چیست؟ چرا مهمترین وظیفه مدیر یک سایت انجام سئو است؟

شاید خیلی از شما خوانندگان دفعه اول باشد که اسم سئو را می‌شنوید یا اینکه با وجودی که قبلا کلمه سئو به گوش شما خورده است، فکر می‌کنید با موضوعی بسیار پیچیده و غیر قابل فهم روبرو هستید! اجازه دهید ابتدا با معنی کلمه سئو شروع کنیم. سئو به معنی بهینه‌سازی برای موتور جستجو (Search Engine Optimization) است.

اکنون که از معنی سئو آگاه شدید، شما را با مثال از اهمیت و نحوه عملکرد سئو آشنا کنیم. تصور کنید که شما صاحب یک فروشگاه در کوچه‌ای بسیار خلوت در یکی از فرعی‌های یک محله هستید. قطعا شما نسبت به یک فروشگاه که در کنار یک بلوار اصلی شهر است فروشی بسیار کمتر خواهید داشت و احتمالا به جز چند آشنا و افرادی که در حوالی آن کوچه هستند، کسی از فروشگاه شما خرید نخواهد کرد. در مورد فروشگاه اینترنتی وضع به مراتب بسیار پیچیده‌تر هم هست. به جز تبلیغات در اینترنت که قیمت‌های بسیار سرسام‌آور دارند و کاربران را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند، به چه طریقی می‌توانید کاربران را به سمت وبسایت خود هدایت کنید؟ در صورتی که هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات اینترنتی را نداشته باشید، از چه طریقی می‌توانید کاربران اینترنت را از وجود فروشگاه خود آگاه سازید؟ شما نقش آن فروشگاه داخل محله را دارید که البته فقط آشنایان از شما خرید می‌کنند و حتی همسایه‌ای ندارید که فروشگاه شما را ببیند. گوگل و بینگ و یاهو و سایر موتورهای جستجو، بهترین، ارزانترین و ارگانیک‌ترین روشی هستند که می‌توانند به کاربرانی را که در آنها جستجو کرده‌اند، سایت شما را پیشنهاد دهند.

تجربه نشان می‌دهد که معمولا اکثر کاربران خرید خود را از سه سایت اول جستجوی گوگل ‌می‌دهند. یعنی اول کاربر کلمه مد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کند و سپس از بین سایت‌های نتیجه جستجو انتخاب می‌کند که خرید خود را از کدام فروشگاه انجام دهد و هر قدر که سایت فروشگاهی شما در رتبه بالاتری از نتایج جستجو باشد، شانس دیده شدن و خرید از شما بالاتر می‌رود. خوب تا اینجای کار می‌دانیم که بهترین و ارزان‌ترین روش برای معرفی سایتمان، دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل است و هر قدر که در نتایج جستجو بالاتر باشیم، شانس دیده شدنمان بیشتر خواهد بود! ولی چطور می‌توانیم در بین نتایج بالای گوگل دیده شویم؟ اصلا گوگل از کجا می‌فهمد که سایت ما را در چه رتبه‌ای نشان دهد و شاید اصلا ما را نشان ندهد؟!

شاید همین ده سال پیش وقتی جستجویی در گوگل انجام می‌دادیم، نتایج اول گوگل در بسیاری از موارد یک سایت بود که اصلا در مورد موضوع سرچ ما نبود و یک صفحه از انبوهی کلمات نامربوط و تعداد زیادی لینک نامربوط و تبلیغ بود. علت این بود که مدیران سایت‌ها برای دیده شدن در گوگل راهکار و الگوریتم گوگل را کشف کرده بودند و می‌دانستند گوگل برای رتبه دادن به سایت‌ها به چه طریقی عمل می‌کند و صفحات خود را مطابق با سلیقه گوگل تنظیم می‌کردند و خیلی از مواقع برای پیدا کردن سایتی که در مورد مطلب مورد سرچ ما باشد مجبور بودیم که ده نتیجه اول را رد کنیم و در صفحه دوم به دنبال پیدا کردن نتیجه بگردیم. به این روشها کلاه سفید و کلاه سیاه گفته می‌شود که مدیر یک سایت، صفحات سایت را فقط با سلیقه گوگل تنظیم می‌کرد و ربات‌های گوگل را مجاب می‌کرد که سایت من برای این مطالب بسیار مفید است. چندین سال است که گوگل ربات‌های جدیدی را برای بررسی کیفیت سایت‌‌ها اختراع کرده است که در صورتی که کاربران از یک صفحه خوششان نیاید، آن سایت را جریمه می‌کند و دیگر خبری از سایت‌های پر از کلمات بی‌معنی و لینک در نتایج اولیه گوگل نیست. گوگل برای تشخیص مفید بودن یک صفحه به رفتار کاربران دقت می‌کند. اینکه وقتی کاربران به یک صفحه وارد می‌شوند سریع آن را می‌بندند و به صفحه جستجو باز می‌گردند یا اینکه صفحه را مطالعه می‌کنند و دیگر به صفحه جستجو بر نمی‌گردند. پس دیگر دوران کلاهبرداری و تنظیم صفحه مطابق نظر گوگل گذشته است و باید مطلب مفید کاربران را برای دیده شدن در گوگل تهیه کرد.

برای دست یافتن به رتبه‌های بالای گوگل چندین مورد بسیار حیاتی است. مسیر راه بسیار سخت است و نیاز به پشتکار و صبر زیادی دارد. رقیب‌های زیاد داریم که قبلا این مسیر‌ها را پیموده‌اند و ما تازه پا در این مسیر گذاشته‌ایم. سئو به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. سئوی داخلی و سئوی خارجی. هر دو مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ابزارهای رایگان و پولی زیادی برای هر دو مورد وجود دارند. ولی توجه کنید که ابزارها فقط وسایلی هستند که نقشه مسیر راه را برای ما روشن می‌کنند و هیچ کدام قرار نیست به طور مستقیم شما را در نتایج گوگل بالا بیاورند.

سئوی داخلی سایت، کلیه اقداماتی هست که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت در داخل سایت خود انجام دهید. برای اینکه شانس شما برای دیده شدن در رتبه‌های بالاتر بیشتر شود، نیاز است که ابتدا سایت خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید. وقتی که سایتی از نظر ربات‌های گوگل طراحی خوبی نداشته باشد، شانس رسیدن به رتبه‌های بالاتر گوگل را از دست خواهید داد. برای یادگیری سئوی داخلی سایت، نیاز به یک دوره آموزشی کامل می‌باشد. اما نگران نباشد. ما در مطالب جداگانه سئوی داخلی را به شما آموزش خواهیم داد.

سئوی خارجی سایت، کلیه اقداماتی است که شما در خارج از سایت برای بالا بردن رتبه سایت انجام می‌دهید. فرض کنید شما از یک نفر در خیابان سوال می‌کنید که کافی‌شاپ در این نزدیکی کجا است. او به شما می‌گوید صد متر جلوتر یک کافی‌شاپ است ولی یک کافی شاپ در یک کیلومتری اینجا است که خود او مراجعه کرده است و راضی بوده است. احتمال اینکه شما به کافی‌شاپ مورد تایید فردی که از اون سوال کرده‌اید مراجعه کنید، بسیار بیشتر است. در مورد سئوی خارجی نیز همین طور است. وقتی یک سایت تعداد لینک و معرفی بیشتری در خارج از سایت خود از طرف سایر سایت‌ها داشته باشد، از نظر گوگل این سایت دارای عملکرد بهتری می‌باشد که تا این تعداد در جاهای دیگر اینترنت توسط سایت‌های دیگر معرفی شده است. در مورد سئو خارجی، روش‌های کلاه گذاشتن سر گوگل زیادی وجود دارد که ما اصلا آنها را پیشنهاد نمی‌کنیم. بعضی به کلاه سیاه مشهور است که در صورتی که گوگل متوجه آن شود، سایت‌ها را جریمه خواهد کرد. بعضی نیز به کلاه سفید شهرت دارند که در صورتی که گوگل متوجه شود، چون مطمئن نیست که توسط خود مدیر سایت انجام شده است یا توسط رقیبی که می‌خواهد آن سایت را بدنام کند، جریمه‌ای در کار نخواهد بود ولی قطعا مزایای آن کلاه سفید را برای سایت مورد نظر، حذف می‌کند. یادتان باشد که گوگل ممکن است شما را ببخشد، ولی قطعا هیچ وقت فراموش نخواهد کرد! در بحث سئوی خارجی نیز می‌توانید مطالب زیادی را در وبلاگ جاوید وب پیدا کنید. کافیست با آموزش ما همراه شوید.

مهمترین موضوعی که لازم است به آن اشاره کنیم این است که در راه سئوی سایت نیاز به پشتکار و صبر فراوان است. ولی نگران نباشید. در صورت داشتن هر دو مورد موفقیت شما قطعی است.

اشتراک گذاری:
آنچه در این مطلب می‌خوانید!
برخی از خدمات ما
مدیریت شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که نقش مهمی در...
انتخاب نام تجاری و رزرو دامین مناسب، دو مرحله حیاتی در مسیر برندسازی و تأسیس...
طراحی لوگو و نشانه تجاری، فراتر از یک تصویر ساده، هویت بصری برند شما را...
طراحی سایت اختصاصی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حضور آنلاین برای هر کسب‌وکاری است. این فرآیند...
در دنیای دیجیتال امروز، اپلیکیشن‌های موبایل نقشی حیاتی در تعامل برندها با مشتریان ایفا می‌کنند....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال طراحی یک سایت شرکتی یا فروشگاهی خاص هستید؟

نگران سئوی سایت خود هستید و می‌خواهید در گوگل در نتایج بالا دیده شوید؟

خجالت را کنار بگذارید و فرم تماس را پر کنید!